مراحل خرید در بورس کالا چگونه است؟
5 آذر 1403
ارسال شده توسط دانیال شهبازی

بازار بورس کالا یک عرصه سازمانیافته است که شمار زیادی از فروشندگان، محصولات خود را عرضه میکنند. این کالاها پس از بررسی و قیمتگذاری توسط متخصصان، به مشتریان ارائه میگردند.
خرید از بورس کالا چگونه است؟
برای آغاز فعالیت در بورس کالا، ابتدا باید ثبت نام خود را در این بازار تکمیل کنید. با اخذ کد بورس کالا، میتوانید کالاهای موجود را ارزیابی کرده و بر اساس بودجهتان خریداری کنید. اما سوال مهم این است که فرآیند خرید از بورس کالا چطور است؟ در ادامه مقاله تمامی مراحل و شرایط معامله در بورس کـالا را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.مراحل خرید در بورس کالا
- مراجعه به کارگزاری بورس جهت دریافت کد معاملاتی بورس کالا
- تکمیل فرم سفارشگذاری نزد کارگزار و ارائه پیشنهاد قیمت
- واریز حداقل سپرده لازم به حساب کارگزار در اتاق پایاپای
- انتقال سفارش به تالار معاملات توسط کارگزار
- شرکت کارگزار در حراج و انجام معامله در تالار معاملات
- پرداخت مابقی مبلغ معامله پس از کسر سپرده به حساب کارگزار در اتاق پایاپای
- تسویه اسنادی و صدور مدارک معاملاتی در اتاق پایاپای
- تسویه مالی معامله در اتاق پایاپای
- انتقال وجوه با کسر هزینهها به حساب بانکی معاملهگر
مدارک لازم برای خرید از بورس کالا
با توجه به اینکه اکنون با روش خرید از بورس کالا و مقررات مربوط به آن آشنا شدهاید، ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که برای ورود و سرمایهگذاری در بازار بورس کالا و انجام معاملات در آن، به چه مدارکی نیاز دارید؟ پاسخ این است که برای خرید از بورس کالا باید مجموعهای از مدارک فراهم شود. بدون تهیه این مدارک، امکان ثبتنام و فعالیت در بورس کالا را نخواهید داشت. مدارک موردنیاز شامل موارد زیر است:- فرم درخواست دریافت کد مشتری
- مدارک هویتی شرکت شامل:
- اساسنامه یا مدارک تأسیس شرکت یا مؤسسه
- آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات، مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا مؤسسه
- تصویر شناسنامه و کارت ملی افراد دارای امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا مؤسسه (این مدارک باید توسط کارگزار تأیید شوند)
- مدارک مالی شرکت، شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی
نکاتی در مورد کیفیت مدارک بورس کالا
قبل از تهیه مدارک مورد نیاز برای خرید از بازار بورس و ارائه به کارگزار مربوطه، ضروری است که به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید که در ادامه توضیح داده میشود:- بورس موظف است با مراجعه به مراجع قانونی و دریافت تاییدیه، هویت مشتریان را تأیید کند.
- صدور کد بورس کالا به شرط تایید اعتبار مدارک انجام میشود و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
- اگر بورس خواستار ارائه مجدد مدارک و مستندات شد، مشتری باید فوراً اقدام به ارائه آنها کند. در غیر این صورت، کد مشتری غیرفعال خواهد شد.
- در صورت هر گونه تغییر در مدارک و مستندات، مشتری باید به سرعت این موضوع را به بورس اطلاع دهد.
- مسئولیت کنترل تاریخ انقضا و بهروزرسانی مدارک نزد بورس بر عهده خود مشتری است.
- اگر مشتری برای معاملات خود وکیل گرفت، باید براساس نوع وکالت (شخص حقیقی یا حقوقی) مدارک کامل ارائه شود.
دیدگاهتان را بنویسید